Polityka ochrony małoletnich
Standardy Ochrony Praw Dziecka
POLITYKA OCHRONY DZIECKA PRZED KRZYWDZENIEM
Poznań 2024
Podstawa Prawna
– Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (tj. Dz.U. z
2024 r. poz. 424 ze zmianami),
– Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury
„Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz.U. z 2023 r. poz.
1870),
– Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (tj. Dz.U. z 2019 r. poz.
1781),
– Konwencja o prawach dziecka (Dz.U.1991 nr 120, poz. 526),
– Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych (Dz.U. 2012, poz. 1169).
Preambuła
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników w ramach
projektu edu3Dkacja realizowanego przez Martę Stelmach prowadzącą działalność
gospodarczą pod firmą EDUKACJA Marta Stelmach jest działanie dla dobra dziecka i
w jego najlepszym interesie. Pracownik realizującego projekt traktuje dziecko z
szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez
pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik realizując te
cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej
placówki oraz swoich kompetencji.
Rozdział I
Objaśnienie terminów
§ 1.
1. Pracownikiem realizującego projekt jest osoba zatrudniona na podstawie umowy
o pracę lub umowy zlecenia.
2. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
3
3. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w
szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu
opiekunem jest również rodzic zastępczy.
4. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka.
Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy
poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
5. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego
lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym
pracownika placówki, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
6. Osoba odpowiedzialna za internet to wyznaczony przez realizującego projekt
pracownik, sprawujący nadzór nad korzystaniem z Internetu przez dzieci – w
salach, na sprzęcie z dostępem do interenetu na terenie placówki
oraz nad bezpieczeństwem dzieci w internecie.
7. Osoba odpowiedzialna za Politykę Ochrony Dzieci przed krzywdzeniem
to wyznaczona przez realizującego projekt osoba, sprawująca nadzór nad
realizacją Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w ramach realizacji
projektu.
8. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
Rozdział II
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
§2.
1. Pracownicy w ramach projektu edu3Dkacja realizowanego przez Martę Stelmach
prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą EDUKACJA Marta Stelmach
posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na
czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy placówki podejmują
rozmowę z rodzicami lub opiekunami prawnymi dziecka przekazując informacje na
temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
3. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
4
4. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji opiekunów zajęć z
dzieckiem w ramach projektu edu3Dkacja realizowanego przez Martę Stelmach
prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą EDUKACJA Marta Stelmach.
Zasady stanowią załącznik nr 1 do niniejszej Polityki.
5. Rekrutacja pracowników placówki odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej
rekrutacji opiekunów projektu edu3Dkacja realizowanego przez Martę Stelmach
prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą EDUKACJA Marta Stelmach.
Zasady stanowią załącznik nr 2 do niniejszej Polityki.
Rozdział III
Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka
§ 3.
1. W przypadku podjęcia przez opiekuna zajęć podejrzenia, że dziecko jest
krzywdzone, opiekun zajęć ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i
przekazania uzyskanej informacji realizującemu projekt.
2. Realizujący projekt wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa,
oraz informuje ich o podejrzeniu.
3. Realizujący projekt powinien sporządzić opis sytuacji bytowej i rodzinnej dziecka
na podstawie rozmów z dzieckiem, opiekunami zajęć i rodzicami oraz plan
pomocy dziecku załącznik nr 7 do niniejszej Polityki.
4. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
a) podjęcia przez realizującego projekt działań w celu zapewnienia dziecku
bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej
placówki,
b) wsparcia, jakie realizujący projekt zaoferuje dziecku,
5
c) skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli
istnieje taka potrzeba.
§ 4.
1. W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania
seksualnego, znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu)
realizujący projekt powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść
opiekun zajęć, realizujący projekt i inni pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu
dziecka lub o dziecku (dalej określani jako: zespół interwencyjny)
2. Zespól interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, spełniający wymogi
określone w § 3 pkt 3 Polityki, na podstawie opisu uzyskanych przez członków
zespołu, informacji.
3. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka,
powołanie zespołu jest obligatoryjne. Zespół interwencyjny wzywa opiekunów
dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować
opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej
instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół załącznik numer 8 do niniejszej
Polityki.
§ 5.
1. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez realizującego projekt opiekunom
z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
2. Realizujący projekt informuje opiekunów o obowiązku placówki zgłoszenia
podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja
lub sąd rodzinny, Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie bądź przewodniczący zespołu
interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskie Karty” – w zależności od
zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowane z nim interwencji).
3. Po poinformowaniu opiekunów przez realizującego projekt – zgodnie z ustępem
poprzedzającym – realizujący projekt składa zawiadomienie o podejrzeniu
przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do
sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej
6
lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu
interdyscyplinarnego.
4. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w ustępie
poprzedzającym.
5. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, a
podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować
opiekunów dziecka na piśmie.
§ 6.
1. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi
załącznik nr 3 do niniejszej Polityki. Kartę załącza się do akt osobowych dziecka.
2. Wszyscy pracownicy realizującego projekt i inne osoby, które w związku z
wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu
dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych
informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym
instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
Rozdział IV
Zasady ochrony wizerunku dziecka
§ 7.
1. Realizująca projekt edu3Dkacja Martę Stelmach prowadzącą działalność
gospodarczą pod firmą EDUKACJA Marta Stelmach zapewnia najwyższe standardy
ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
2. Realizująca projekt edu3Dkacja Martę Stelmach prowadzącą działalność
gospodarczą pod firmą EDUKACJA Marta Stelmach uznając prawo dziecka do
prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
3. Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku dziecka stanowią załącznik nr 4
do niniejszej Polityki.
§ 8.
7
1. Pracownikowi w ramach projektu edu3Dkacja realizowanego przez Martę
Stelmach prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą EDUKACJA Marta
Stelmach nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku
dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie
placówki bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
2. W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, opiekun zajęć może
skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody.
Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do
opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
3. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak:
zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna
prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
§ 9.
1. Upublicznienie przez opiekuna zajęć wizerunku dziecka utrwalonego w
jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody
rodzica lub opiekuna prawnego dziecka. Dobrą praktyką jest również
pozyskiwanie zgód samych dzieci.
2. Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać informację, gdzie
będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie
wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie realizującego projekt w
celach promocyjnych).
Rozdział V
Zasady dostępu dzieci do internetu
§ 10.
1. Realizująca projekt edu3Dkacja Martę Stelmach prowadzącą działalność
gospodarczą pod firmą EDUKACJA Marta Stelmach zapewniając dzieciom dostęp
do internetu, jest zobowiązana podejmować działania zabezpieczające dzieci
przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego
rozwoju; w szczególności należy zainstalować i aktualizować oprogramowanie
8
zabezpieczające. Zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów
elektronicznych stanowią załącznik nr 5 do niniejszej Polityki.
2. Na terenie miejsc realizacji projektu dostęp dziecka do internetu możliwy jest pod
nadzorem pracownika realizującego projekt na zajęciach komputerowych.
3. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem opiekuna zajęć, opiekun
zajęć ma obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania
z internetu. Opiekun zajęć czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania
z internetu przez dzieci podczas zajęć.
4. W miarę możliwości osoba odpowiedzialna za internet przeprowadza z dziećmi
cykliczne szkolenia dotyczące bezpiecznego korzystania z internetu.
§ 11.
1. Osoba odpowiedzialna za internet zapewnia, aby wykorzystywana sieć
internetowa była zabezpieczona przed niebezpiecznymi treściami, instalując i
aktualizując odpowiednie, nowoczesne oprogramowanie.
2. Wymienione w ust. 1 niniejszego paragrafu oprogramowanie jest aktualizowane
przez wyznaczonego pracownika w miarę potrzeb, przynajmniej raz w miesiącu.
3. Wyznaczony pracownik przynajmniej raz w miesiącu sprawdza,
czy na komputerach ze swobodnym dostępem, podłączonych do internetu nie
znajdują się niebezpieczne treści. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści,
wyznaczony pracownik stara się ustalić, kto korzystał z komputera w czasie ich
wprowadzenia.
4. Informację o dziecku, które korzystało z komputera w czasie wprowadzenia
niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik przekazuje realizującemu projekt.
Rozdział VI
Monitoring stosowania Polityki
§ 12.
1. Realizujący projekt wyznacza zespół interwencyjny, który odpowiada za Politykę
ochrony dzieci w miejscu realizacji projekt.
9
2. Osoby, o których mowa w ustępie poprzedzającym, są odpowiedzialne za
monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki i
prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w Polityce.
3. Osoba, o której mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu, przeprowadza wśród
pracowników placówki, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji
Polityki. Wzór ankiety stanowi załącznik nr 6 do niniejszej Polityki.
4. W ankiecie pracownicy w ramach projektu edu3Dkacja realizowanego przez Martę
Stelmach prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą EDUKACJA Marta
Stelmach mogą proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia Polityki w
miejscu realizacji projektu.
5. Osoba, o której mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania
wypełnionych przez pracowników placówki ankiet. Sporządza na tej podstawie
raport z monitoringu, który następnie przekazuje realizującemu projekt.
6. Realizujący projekt wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza
pracownikom placówki, dzieciom i ich opiekunom nowe brzmienie Polityki.
Rozdział VII
Przepisy końcowe
§ 13.
1. Lista podmiotów wsparcia specjalistycznego stanowi załącznik nr 9 do Polityki.
2. Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia, tj. z dniem 15 sierpnia 2024
roku.
3. Ogłoszenie treści Polityki następuje w sposób dostępny dla pracowników
realizującego projekt, dzieci i ich opiekunów, w szczególności poprzez
udostępnienie Polityki w miejscu realizacji projektu lub poprzez przesłanie jej
tekstu drogą elektroniczną oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej i
wywieszenie w widocznym miejscu w siedzibie, również w wersji skróconej,
przeznaczonej dla dzieci.